

Doelgroepgericht marketing
De eisen, levensstijl en wensen van uw consumenten veranderen en ontwikkelen zich voortdurend. Door middel van doelgroepgericht marketing kunt u uw producten en diensten specificeren om de kans te vergroten dat u aan de specifieke behoeften van uw individuele klanten voldoet. In dit artikel leest u hoe u erachter komt wat uw doelgroep is en wat hen tot aankoop aanzet.


Hoe werkt doelgroepgericht marketing?
Doelgroepgericht marketing werkt in drie stappen:
- Marktsegmentatie
- Selectie van de doelmarkt
- Marktpositionering
Definitie: marktsegmentatie, doelmarkt en marktpositionering
Marktsegmentatie betekent het opsplitsen van een heterogene markt in kleinere deelmarkten. Een volledig gemengde markt wordt dus opgesplitst op basis van de behoeften van de klanten, zodat de doelgroep vrijwel identiek is en er nauwelijks verschillen in koopgedrag zijn. Een markt kan bijvoorbeeld worden ingedeeld op basis van de leeftijd van de kopersgroep.
Een doelmarkt is een markt die een bedrijf wil aanboren en uitbreiden. Bij de keuze van de doelmarkt spelen de doelstellingen van het bedrijf en de aantrekkelijkheid van de markt een grote rol. Er is keuze uit:
- Individuele segmentatie = geconcentreerde marketing
- Selectieve specialisatie = verschillende producten voor meerdere doelgroepen
- Productspecialisatie = uniform product voor meerdere doelgroepen
- Marktspecialisatie = verschillende producten voor dezelfde doelgroep
- volledige marktdekking = alle producten voor elke doelmarkt
Bij marktpositionering worden potentiële klanten en producten van de concurrentie geanalyseerd om met het eigen product de gewenste reactie bij de consument op te wekken of de gewenste marktpositie te bereiken.
Hoe defineert een bedrijf zijn doelgroep?
Doelgroepgericht marketing is de kunst om je klanten te kennen en te weten hoe je hen het beste aanbiedingen kunt doen die ze niet kunnen en willen weigeren. Maar ook als je potentiële nieuwe klanten wilt werven, moet je je doelgroep kennen.
Om een product bijzonder goed te verkopen, bepaalt een bedrijf vooraf zijn exacte doelgroep, waarvoor een aanbieding uitstekend moet aanslaan. Er zijn verschillende mogelijkheden om een doelgroep te bepalen. De klassieke manier is om deze te onderscheiden op basis van leeftijd, beroep en/of opleiding. Er zijn echter nog veel meer factoren die een rol spelen. U moet rekening houden met de volgende kenmerken:
- demografisch: leeftijd, geslacht
- sociaal-economisch: opleiding, beroep, loon en salaris
- psychografisch: motivatie, mening, wensen, levensstijl
- geografisch: deelstaat, stad, regio, gemeente
- koopgedrag: prijs, merk, media


Een belangrijke vraag hierbij is: hoe leven, denken en consumeren mensen? U kunt deze vraag beantwoorden door onderzoek te doen. Bijvoorbeeld door middel van persoonlijke interviews, online enquêtes of met behulp van een consumentenonderzoeksbureau.
Doelgroep(en) bepalen en bereiken
Wie wilt u met uw reclame aanspreken? Een nauwkeurige analyse en definitie van de doelgroep maakt het gemakkelijker om uw klanten gericht aan te spreken. Als u weet waarom uw klanten uw product kopen, kunt u doelgroepgericht marketing succesvol inzetten. Ontdek wat belangrijk is voor uw doelgroep, dus uw klanten. De analyse van uw doelgroep profiteert het meest van uw ervaring en uw deskundige knowhow.
Communicatie speelt een belangrijke rol bij het bereiken van de doelgroep. Waar kunt u uw klanten het beste bereiken zonder opdringerig over te komen? Wordt uw doelgroep het liefst aangesproken via gedrukte reclame zoals flyers of posters, of eerder via televisiereclame of radiospotjes? Met het doel om altijd op de hoogte te zijn van de nieuwste marketingstrategieën en de doelgroep te bereiken, mag online reclame echter niet op de achtergrond raken.
In het tijdperk van constante bereikbaarheid is marketing op Instagram, Facebook & Co. niet meer weg te denken. Op deze manier kunt u uw klanten precies bereiken waar ze zich bevinden: op hun smartphone, laptop of tablet.
Reclamemateriaal voor doelgroepmarketing
Doelgroepmarketing werkt natuurlijk niet alleen via online-, print- of televisiereclame. Met tactiele reclame bent u uw concurrentie altijd een stap voor. Tactiele reclame in de vorm van reclameartikelen is erg populair. Tot de bestsellers behoren naast balpennen, katoenen tassen en koffiemokken ook notitieboekjes, aanstekers en giveaways.
Of het nu gaat om het werven van nieuwe klanten of het onderhouden van bestaande klanten: bij ons vindt u de juiste relatiegeschenken voor uw marketing. Van klassieke weggeefartikelen tot hoogwaardige relatiegeschenken. In de Promostore online shop vindt u een grote keuze aan reclamemiddelen. Als u geen geschikte ideeën heeft, bel ons dan op +31 (0) 318 - 728788 of stuur een e-mail naar [email protected]. Ook via LiveChat geven wij u graag advies. Wij helpen u graag bij het vinden van het juiste reclamemiddel voor uw doelgroepmarketing.
Meer artikelen:
Basisprincipes: Marketing en reclame
Wat is het verschil tussen marketing en reclame? Welke middelen zijn echt effectief en hoe kunnen bedrijven zich succesvol positioneren in de markt? In dit artikel lees je de belangrijkste basisprincipes om jouw merk doelgericht te versterken.
Wat zijn reclamematerialen?
Van de klassieke balpen tot innovatieve hightech-gadgets – promotieartikelen zijn veelzijdig, effectief en onmisbaar voor succesvolle marketing. Maar wat valt er precies onder promotieartikelen en hoe zet je ze strategisch in? Wij leggen het uit!
Reclameartikelen drukprocessen
Of het nu gaat om zeefdruk, tampondruk of lasergravure – elke techniek heeft zijn eigen voordelen. In onze gids ontdek je welke druktechniek het beste past bij welk promotieartikel, waar je op moet letten bij de keuze en hoe je jouw merkboodschap optimaal kunt overbrengen. Ontdek nu welke druktechniek het meest geschikt is voor jouw promotieartikel!