

Wat zijn reclamematerialen?
Wat is een reclamemateriaal? En waarvoor dient het? Dat zijn waarschijnlijk vragen die elk adverterend bedrijf zich vroeg of laat stelt. Adverterende bedrijven hebben een ruime keuze uit mogelijke reclamemateriaal. De vraag welke media het meest geschikt zijn voor de presentatie van de reclameboodschap speelt een centrale rol bij de planning en uitvoering van reclamecampagnes.
Hieronder gaan we daarom in op de vraag “Wat zijn reclamematerialen?” en geven we uitleg over de verschillende soorten en toepassingsmogelijkheden.


Reclamemateriaal Definitie: Wat is reclamemateriaal?
Reclamematerialen zijn uitingsmiddelen die met behulp van of in de vorm van een reclamedrager een bepaalde reclameboodschap aan de doelgroep of het publiek moeten overbrengen. Concreet worden hiermee de objecten of de vorm bedoeld waarin de reclameboodschap moet worden verspreid. Tot de klassieke reclamematerialen behoren:
- Advertenties (in gedrukte media of digitaal)
- Reclameaffiches
- Reclamespots op tv en radio
- Reclamefolders en brochures
- Reclameartikelen, relatiegeschenken en giveaways
Als de keuze voor een vorm van reclame is gemaakt, is de volgende stap het kiezen van een geschikt reclamemedium of een reclamedrager. De termen “reclamematerialen” en “reclamedrager” worden vaak ten onrechte als synoniemen gebruikt.
Wat zijn reclamematerialen en reclamebranches? De vraag naar reclamematerialen gaat meestal gepaard met de vraag naar reclamebranches. Terwijl met reclamematerialen het concrete uitdrukkingsmiddel wordt bedoeld, is de reclamebranche het overkoepelende medium. Bij een reclamespot als reclamevorm is de televisie dus de bijbehorende reclamebranche. Bij een reclameartikel als reclamemateriaal is het concrete object, bijvoorbeeld de reclame-pen, het reclamemedium.
Wie adverteert het beste, hoe en waar?
Voor een succesvolle reclamecampagne moeten eerst fundamentele overwegingen worden gemaakt over de richting en de doelgroep. Moet de reclameboodschap breed worden verspreid of zich op bepaalde personen concentreren? Hoeveel budget is er beschikbaar? Moeten nieuwe klanten worden geworven of moet het bestaande klantenbestand worden versterkt? Deze en vele andere aspecten moeten grondig worden overwogen bij de keuze en het ontwerp van reclamematerialen. In onze reclamegids vindt u uitgebreide informatie over de voor- en nadelen van verschillende reclameartikelen, bijvoorbeeld populaire giveaways zoals pennen en lanyards. Hier zijn de belangrijkste vragen voor het plannen van een reclamecampagne:
- Wat moet er worden geadverteerd? (product, dienst, bedrijf, enz.)
- Wie moet worden geadverteerd? (definitie van een doelgroep)
- Wat moet worden bereikt? (doelstellingen van de campagne vaststellen, zoals vergroting van de naamsbekendheid of benadrukken van bepaalde bedrijfswaarden die relevant zijn voor de doelgroep)
- Hoeveel budget is er beschikbaar?


Wie het beste, hoe en waar adverteert, hangt dus altijd af van veel verschillende factoren en kan niet algemeen worden beantwoord. Een succesvolle reclamecampagne vereist een zorgvuldig doordachte planning en een even zorgvuldige en uniforme uitvoering.
Voorbeeld van reclamemateriaal
Een mobiele provider wil de opening van een nieuwe vestiging promoten en kiest voor give-aways als reclamemateriaal. Als reclamedrager kiezen ze voor bedrukte displayreinigers, die in de omgeving van de nieuwe vestiging worden uitgedeeld.
Hoe het moet – doelgericht adverteren met relatiegeschenken van Promostore
Het succes van een reclamestrategie hangt sterk af van het soort reclamemateriaal en de manier waarop het wordt ingezet. Het grote voordeel van reclameartikelen, give-aways en relatiegeschenken als reclamemateriaal is hun tactiele karakter. Terwijl print- of tv-reclame de geadverteerde producten of diensten alleen kan beschrijven of afbeelden, kunnen klanten met behulp van tactiele reclamedragers via meerdere zintuigen worden bereikt en kunnen de reclameboodschappen letterlijk tastbaar worden gemaakt. Door het betrekken van de tastzin blijven de reclameslogans beter en langer in het geheugen hangen. Goed gekozen reclameartikelen bieden bovendien altijd een voelbare meerwaarde voor de ontvanger, zodat de artikelen lang en regelmatig worden gebruikt en het gedrukte bedrijfslogo, de contactgegevens of de reclameslogan dienovereenkomstig vaak aanwezig zijn en op lange termijn worden onthouden.
Meer artikelen:
Doelgroepgericht marketing voor meer succes
De beste promotiecampagnes hebben weinig effect als ze niet de juiste doelgroep bereiken. Ontdek hoe je jouw ideale klanten gericht aanspreekt, welke promotieartikelen het meest in de smaak vallen en hoe je jouw marketingstrategie optimaal afstemt op je doelgroep.
Beursstand ideeën en tips voor een succesvolle beursdeelname
Je plant een beursdeelname en zoekt creatieve manieren om op te vallen? In onze gids “Beursstand Ideeën” laten we je effectieve concepten zien die bezoekers aantrekken en jouw merk professioneel in de spotlight zetten. Ontdek praktische tips, beproefde acties en moderne presentatiemogelijkheden voor een succesvolle beursstand.