Hoe beïnvloed marketing de eindconsument?

Een van de belangrijkste manieren om uw concurrentie te verslaan is door beter te verkopen dan zij doen. Dit betekent het vermijden van de kopieer- en plakmethode – zien wat concurrenten doen en het beter doen. In plaats daarvan betekent het het creëren van uw eigen marketingstrategie die de missie, waarden en wensen van uw bedrijf om de verkoop te verhogen weerspiegelt.

Marketing gaat over emotionele aantrekkingskracht. Het is hoe u de consument ertoe brengt om u te kiezen boven de honderden of duizenden anderen in uw branche. Denk aan merken waar u van houdt. Waarom houdt u van ze? Als marketing niet bestond, zou u dan nog steeds voor die merken kiezen? Neem bijvoorbeeld Nike. Ze maken geweldige schoenen, daar is geen twijfel over mogelijk. Maar als u nooit een Nike campagne zou tegenkomen, zou je dan de duurdere schoenen kopen of het zeer vergelijkbare paar ernaast dat voor veel minder verkoopt? Nike’s marketing geeft u het gevoel dat Nikes veruit superieur zijn, toch? Dat is hoe marketing het gedrag van de consument beïnvloedt.

Wat is consumentengedrag?

Laten we eens kijken naar het gedrag van de consument. Het zijn de acties die consumenten ondernemen voordat ze een product of dienst kopen. Het is all-inclusive van de gedachten, gevoelens en acties die ze gebruiken om een keuze te maken. Weten hoe het gedrag van de consument uw merk beïnvloedt, kan helpen bij uw marketinginspanningen. Alle bedrijven – nieuwe en gevestigde – moeten hun consumentengedrag volgen voor zover dit betrekking heeft op hun product of diensten. Door middel van verschillende stappen, kunt u erachter komen:

  • Consumenten denken aan uw product versus de producten van concurrenten. Wat zijn hun gedachten en gevoelens?
  • Denk aan de factoren die hun aankoop hebben beïnvloed. Wat zette hen aan of af van uw product?
  • Hoe winkelt uw doelgroep? Zijn ze online of in-persoonlijk shoppers? Ontlokken ze het advies van hun sociale media of nemen ze zelf beslissingen?
  • Inzicht in het gedrag van de consument met betrekking tot uw aanbod kan u helpen om uw marketingstrategieën effectief op maat te maken.

Wat te overwegen in het consumentengedrag

Naast gedachten en emoties, wat houdt het consumentengedrag nog meer in? Wat is het effect van uw marketing? Houd rekening met deze factoren:

Uw marketing bepaalt de gevoelens van een consument. Uw marketing over alle kanalen heen (persoonlijk, op uw website, en social media marketing) helpt consumenten om gevoelens (positief of negatief) te ontwikkelen over uw producten of diensten. Denk aan de emoties die u wilt oproepen, of het nu is dat uw product een goede waarde is (denk Walmart) of superieur (denk Nike). Het kan elke emotie onder de zon zijn, denk daarom echt na over wat u wilt dat consumenten denken en voelen over uw merk.

Waarom zou een consument uw product kiezen boven de concurrentie? Uw marketing helpt dit te bepalen. Zonder marketing is er geen sprake van: ze gaan naar uw concurrent, maar ook onnauwkeurige marketing kan dat ook veroorzaken. Neem als onderdeel van uw strategie manieren op om consumenten te overtuigen waarom u beter bent dan de anderen, zonder het met veel woorden te zeggen.

Is uw product of dienst iets wat consumenten sociaal gezien delen? Veel consumenten kopen ‘in groepen’. Met andere woorden, men koopt een product, houdt ervan, en deelt het op hun social media pagina. Plotseling kopen hun vrienden en vrienden van hun vrienden het product – dat is sociaal delen. Als uw product of dienst iets is waar mensen over praten, denk dan na over de gedachten en gevoelens die u wilt delen terwijl u uw marketing creëert.

Hoe gebruikt u het consumentengedrag in uw marketing?

U weet wat uw marketing beïnvloedt, hoe krijgt u nu het resultaat dat u wilt? Roep emotie op: Welke emotie wilt u dat de consument heeft over uw product of dienst? Denk na over de pijnpunten die het oplost en welke emoties daarbij horen. Stel uw marketing daarop in. Probeert u vertrouwen, geluk of een andere emotie op te roepen? Creëer uw branding om die emoties op te roepen en laat consumenten erover nadenken als ze uw merk tegenkomen, vooral in de koopmodus.

Creëer een imago – Iedereen kan een trend starten, vooral met de huidige virale social media berichten. Het enige wat nodig is, is creativiteit en autoriteit om de trendsetter te worden. Hoe wordt u de autoriteit in de industrie? Zorg voor waardevolle content. Zet niet alleen de verkoop op gang – laat uw publiek zien dat u een leider bent en zorg voor waarde die zij in hun dagelijks leven kunnen gebruiken, niet alleen om uw omzet te verhogen.

Profiteer van de trends – dankzij sociale media gaan bepaalde trends viraal, alleen maar omdat ‘iedereen het doet’. De veganistische levensstijl is bijvoorbeeld altijd al aanwezig geweest, maar heeft u die ooit zo gangbaar gezien in restaurants en winkels? Nu is het niet alleen een klein gedeelte in de winkel of een of twee items op een menukaart – het zijn hele winkels en restaurants die zich richten op de steeds groeiende veganistische bevolking, opnieuw vanwege de sociale norm en de wens om ‘erin te passen’. Welke trend past bij uw bedrijf zodat u ook op de populariteit kunt inspelen?