Zegel van goedkeuring voor reclamemateriaal – Ethisch correcte reclame

Wanneer we producten kopen, willen we er zeker van zijn dat ze aan de relevante normen voldoen. We delen er veel van. We verwachten bijvoorbeeld dat producten ons niet doden omdat ze toxines bevatten of slecht worden geproduceerd. Afhankelijk van het type artikel hanteren we verschillende normen. Als het gaat om producten voor kinderen, zijn we meestal bijzonder streng. Maar ook andere aspecten worden steeds belangrijker. We vragen ons bijvoorbeeld af hoe milieuvriendelijke producten zijn vervaardigd of hoe ze kunnen worden weggegooid. Maar de werkomstandigheden in de productie liggen vaak in het gezichtsveld van de klant.

Milieuvoorzieningen – Kwaliteitsdichtheid voor reclamemateriaal

Milieunormen zijn de afgelopen decennia aanzienlijk veranderd. We ervaren dit vooral in de bouwstructuur, maar er zijn ook enkele veranderingen op het gebied van reclamemedia. Aan de ene kant verschijnen er mogelijk niet langer verschillende materialen in de promotieartikelen, maar bepaalde productieprocessen moesten ondertussen ook worden herzien. De toewijding van bedrijven om aan de normen te voldoen of deze zelfs te overtreffen, is opmerkelijk en de moeite van het bekijken waard.

Het is dus niet verwonderlijk dat toonaangevende bedrijven zoals de penfabrikant Prodir of de tassenfabrikant en Halfar groot belang hechten aan hun ecologische inspanningen en hen op een prominente positie adverteren. Om de ecologische aspecten van advertentieproducten onafhankelijk van de eigen informatie van het bedrijf te kunnen beoordelen, zijn er ook labels die heel hard proberen zo neutraal mogelijk te zijn. Deze omvatten het EU-milieukeurmerk of het Zweedse TCO-certificaat.

Goed reclamemateriaal? Alleen in goede werkomstandigheden!

Maar het zijn niet alleen de ecologische aspecten van de productie die steeds belangrijker worden. Na de beangstigende beelden van ingestorte textielfabrieken zijn arbeidsveiligheid en sociale omstandigheden tijdens de productie belangrijker geworden dan waarschijnlijk sinds de industriële revolutie. Maar de sweatshops die het avondnieuws halen, zijn slechts het topje van de ijsberg. Zelfs op een laagdrempelig niveau zijn er al veel schendingen van het principe van goed werk.

Om dit tegen te gaan, zijn verschillende bedrijven samengekomen onder het logo van het Business Social Compliance Initiative (BISC), die hun bedrijven vrijwillig laten controleren door een onafhankelijke commissie. Het Fair Wear-zegel of de Global Organic Textile Standard (GOTS) dienen ook dit doel. Dit wordt gebruikt om bedrijven te belonen die goede werkomstandigheden creëren, wat meestal ten koste gaat van de winstmarge van het bedrijf. We kijken dus naar ethisch zakendoen in tegenstelling tot het maximaliseren van winst.

Kwaliteitsmerk voor relatiegeschenken

De verantwoordelijkheid is natuurlijk niet alleen bij de fabrikant. Als klant kunt u ook bijdragen door fabrikanten in te zetten die zich houden aan hogere milieu- en arbeidsnormen. Soms kan dit een diepere greep op uw portemonnee betekenen, maar het zou het voor u waard moeten zijn. Natuurlijk hebben verschillende zegels en certificaten ook hun problemen en vaak is het moeilijk om uw weg te vinden door de hele warboel van certificaten. Om deze reden zullen wij altijd klaar staan als u om informatie of advies vraagt. Neem dan contact met ons Promostore team op.