Overtuig de B2B-beslisser ook emotioneel

Het idee van “Homo economicus” als persoon die zeer doelgericht en rationeel handelt in de zin van eigenbelang, dateert oorspronkelijk uit de 19e eeuw. De bevindingen van modern hersenonderzoek hebben dit idee grondig weerlegd. Het zijn veeleer de emoties die ons in de besluitvormings- en actieprocessen spelen. Meestal onbewust. Adverteerders zijn zich hiervan bewust en spreken via hun reclamecampagnes min of meer elegant onze emoties aan voordat het hoofd ingrijpt.

Van promotie tot emotie

De algemene reclame heeft zich tot nu toe echter vooral geconcentreerd op de consument. Dus op de zogenaamde B2C. De vertegenwoordigers van de B2B-groep hebben de neiging om alleen de geselecteerde doelgroep emotioneel te benaderen. De communicatiespecialisten vertrouwden voor hen blijkbaar op de expliciete zakelijke reden als rationeel bepalende factor bij beslissingen. Van inkoop tot verkoop.

Een verkeerde manier, zoals we vandaag weten. En zeker niet een kleintje. Zelfs de industriële beslisser beweegt zich in zijn emotionele kosmos. Volgens de laatste bevindingen van het emotieonderzoek hebben emotionele componenten zelfs invloed op beslissingen over het ondernemersrisico. Het is dan ook de hoogste tijd om ook de zakenpartner van B2B te ontmoeten met de juiste emotionele benadering: van promotie tot emotie.

Overtuig de B2B-beslisser ook emotioneel

Hieruit kunnen twee instructies voor actie worden afgeleid: Als bureau voor promotionele producten en consultant moet Promostore haar beslissing over promotionele producten aan de industriekant ook aan de emotionele kant triggeren. Door uitstraling, uitstekende service, inlevingsvermogen in de taken van de klant en onopvallende maar betrouwbare aanwezigheid. Last but not least: de aangeboden promotionele oplossingen en innovaties moeten ook voor de beslissers zelf emotioneel te verbinden zijn. Alleen als ze zelf emotioneel overtuigd zijn van hun promotie en hun leverancier zullen ze naar hun doelgroepen willen gaan en bereid zijn een prijs te betalen.

Merkentrouw – ook in B2B

Hoe meer zintuiglijke signalen worden geassocieerd met een (reclame)boodschap, hoe groter het effect ervan. Vuistregel: Elk extra aangesproken zintuig verhoogt de hersenactiviteit met een factor 10. Ons belangrijkste zintuig is het tastzintuig – nog voor het gezichtsvermogen. Objectieve reclame combineert altijd minstens deze twee zintuigen en bereikt daarmee uitstekende terugkomende klanten en bevordert de merkentrouw, ook in B2B.

Emotie met relatiegeschenken bij Promostore

Om nu tot het perfecte relatiegeschenk te komen, kunt u gerust een kijkje nemen in ons assortiment. Promostore biedt meer dan 100.000 verschillende artikelen, in verschillende prijscategorieën. Ook voor vragen of onduidelijkheden staan wij uiteraard klaar!