Wat is crossmedia marketing?

Ontvang reclameboodschappen op verschillende manieren, vergroot de betrokkenheid van uw klanten en blijf tegelijkertijd lang in het geheugen van de klant. Onmogelijk? Niet met crossmediale marketing! Ontdek wat het is en waarom en hoe u het voor uw bedrijf moet gebruiken in het volgende artikel.

Wat betekent crossmedia?

Crossmedia verwijst naar het gebruik van verschillende media om een ​​reclamecampagne of merkstrategie te implementeren. Crossmediale inhoud wordt op verschillende kanalen gebruikt. Ze creëren een synergie-effect en versterken de effectiviteit van de campagne. Crossmedia omvat meestal ook klantinteractie op een van de geselecteerde kanalen.

En wat is het verschil met multimedia?

Beide termen bevatten het woord media, maar hun betekenis moet duidelijk gescheiden worden. Multimedia verwijst naar multimedia-inhoud op een website. Bijvoorbeeld in de vorm van video’s, teksten, podcasts enzovoort. Crossmedia geeft daarentegen de verschillende communicatiekanalen aan die zijn opgenomen. Inhoud is crossmediaal als ze op verschillende kanalen met elkaar zijn verbonden en thematisch overeenkomen. Kort samengevat: multimedia is het gebruik van verschillende mediaformaten op één website en crossmedia is de kruising van verschillende mediakanalen.

Cross media met televisie en radio

De ontwikkeling van verschillende media zoals radio, televisie en print maakte crossmediale marketing mogelijk. Cross-media marketing werkt nog beter in het tijdperk van smartphones, tablets en smartwatches. De inhoud komt steeds meer voort uit een hoofdmedium, zoals de televisie, en wordt ook begeleid door andere media. Een televisieprogramma verwijst bijvoorbeeld naar een app die kijkers extra informatie geeft en zo dieper in de wereld van het bedrijf duikt.

Crossmedia-marketing is daarom het gebruik van verschillende communicatiemaatregelen in verschillende media die zijn aangepast aan de respectieve doelgroep. Alle maatregelen moeten qua inhoud en timing worden gecoördineerd om de marketingstrategieën en reclamecampagnes optimaal te implementeren.

Waarom zou u cross-mediamarketing gebruiken?

Crossmediale marketing biedt nieuwe mogelijkheden om uw inhoud te verspreiden over meerdere communicatiekanalen. Voorheen eindigde het contentverbruik op een communicatiekanaal zodra de ontvanger wegging van het verzendende kanaal. Met een crossmediale strategie betrekt u de ontvanger of klant veel meer bij de actie. Dit leidt tot identificatie en binding tussen verzender en ontvanger – uw bedrijf en uw klanten.

De voordelen van crossmediale marketing

Studies over verschillende strategieën in crossmedia marketing hebben aangetoond dat ze de conversieratio aanzienlijk verhogen. In online marketing is een conversie het proces waarbij een ontvanger van een marketingbericht een gewenste actie uitvoert. Bijvoorbeeld het proces van winkelbezoeker tot koper.

Uw voordelen:

  • hogere ROI in vergelijking met de afzonderlijke maatregelen
  • met de juiste planning, minder inspanning omdat inhoud meerdere keren kan worden gebruikt
  • hogere merkaanwezigheid bij uw klanten
  • hogere klantidentificatie met uw bedrijf

Hoe crossmediale marketing te gebruiken

De mooiste beursstand met relatiegeschenken voor klanten heeft geen zin als het voor zichzelf staat. De klantreis kan daar beginnen, maar de aankoop of het contract zal waarschijnlijk elders plaatsvinden. De kunst is om uw bezoekers naar uw hoofdkanaal te leiden.

Twee belangrijke vereisten voor cross-media

Als u weet op welke kanalen uw klanten zich bevinden, kunt u ze daar ophalen met berichten die overeenkomen met het kanaal en de ontvanger. Aan het begin van elke advertentiestrategie moet u controleren welke kanalen u wilt gebruiken. Hiervoor heeft u betrouwbare informatie nodig over uw doelgroep en hun voorkeuren. Met verschillende marktstudies en enquêtes zijn u en uw bedrijf op de goede weg.

Gebruik alle marketingkanalen

Niet iedereen heeft de tijd, het budget en de wens om te gaan met alle online media, van de merk-app tot het YouTube-kanaal. Dit past misschien niet eens bij een bedrijfsfilosofie. Maakt u geen zorgen! Er zijn voldoende klassieke advertentiemedia rond computers en mobiele telefoons zodat u nog steeds aanwezig kunt blijven, bijvoorbeeld met mobiele telefoonhoesjes, computermuizen of een koptelefoon. Naar onze mening is het beter om je te beperken tot je sterke punten dan om elke trend te volgen. Bekijk ons online assortiment en laat u verrassen!