Doelgroepgerichte marketing voor uw succes

De eisen, levensstijlen en wensen van uw consumenten veranderen en ontwikkelen zich voortdurend. Via doelgroepgerichte marketing kunt u uw producten en diensten specificeren om de kans te vergroten dat wordt voldaan aan de specifieke behoeften van uw individuele klanten. In dit artikel leert u hoe u kunt ontdekken wat uw doelgroep is en wat hen motiveert om te kopen.

Hoe werkt doelgroepgerichte marketing?

Doelgroepgerichte marketing werkt in drie stappen:

  • Marktsegmentatie
  • Doelgroepselectie
  • Marktpositionering

Marktsegmentatie betekent het verdelen van een heterogene markt in kleinere sub markten. Een volledig gemengde markt is dus verdeeld volgens de behoeften van de klanten, zodat de doelgroep vrijwel identiek is en er nauwelijks verschillen zijn in koopgedrag. Een markt kan bijvoorbeeld worden geclassificeerd op basis van de leeftijd van de kopers groep.

Een doelmarkt is een markt die een bedrijf wil ontwikkelen en uitbreiden. De doelstellingen van het bedrijf en de aantrekkelijkheid van de markt spelen een belangrijke rol bij de selectie van de doelmarkt. De keuzes zijn:

  • Individuele segmentatie = geconcentreerde marketing
  • Selectieve specialisatie = verschillende producten voor verschillende doelgroepen
  • Productspecialisatie = uniform product voor verschillende doelgroepen
  • Marktspecialisatie = verschillende producten voor dezelfde doelgroep
  • Volledige marktdekking = alle producten voor elke doelmarkt

In de marktpositionering worden potentiële klanten en producten van de concurrentie geanalyseerd om de gewenste reactie bij consumenten te activeren of om de gewenste marktpositie met hun eigen product te bereiken.

Hoe definieert een bedrijf zijn doelgroep?

Doelgroepgerichte marketing is de kunst om uw klanten te kennen en te weten hoe ze het beste aanbiedingen kunnen doen die ze niet kunnen en niet willen afwijzen. Maar zelfs als u potentiële nieuwe klanten wilt aantrekken, moet u uw doelgroep kennen.

Om een ​​product bijzonder goed te kunnen verkopen, definieert een bedrijf vooraf zijn exacte doelgroep, met wie een aanbieding uiterst goed moet worden ontvangen. Er zijn verschillende manieren om een ​​doelgroep te bepalen. De klassieke manier is om ze te differentiëren naar leeftijd, beroep en/of opleiding. Er zijn nog veel meer factoren die een rol spelen. Overweeg de volgende functies:

  • demografisch: leeftijd, geslacht
  • sociaal-economisch: onderwijs, baan, lonen en salarissen
  • psychografisch: motivatie, mening, wensen, levensstijl
  • geografisch: staat, stad, regio, gemeente
  • koopgedrag: prijs, merk, media

Een belangrijke vraag hierbij is: hoe leven, denken en consumeren mensen? U kunt de vraag beantwoorden door onderzoek te doen. Bijvoorbeeld via een persoonlijke enquête, online enquêtes of met behulp van een onderzoeksbureau voor consumenten.

Bepaal en bereik doelgroep(en)

Op wie wilt u zich richten met uw advertenties? Een nauwkeurige analyse en definitie van de doelgroep maakt het voor u gemakkelijker om uw klanten gericht aan te spreken. Als u weet waarom uw klanten uw product kopen, kunt u met succes doelgroepgerichte marketing gebruiken. Ontdek wat belangrijk is voor uw doelgroep, of terwijl uw klanten. De analyse van uw doelgroep profiteert het meest van uw ervaring en vakkennis.

Communicatie speelt een belangrijke rol bij het bereiken van de doelgroep. Waar kunt u uw klanten het beste bereiken zonder opdringerig te zijn? Wordt uw doelgroep bij voorkeur aangesproken via printadvertenties zoals flyers of posters of liever via televisiereclame of radiospots? Met als doel altijd op de hoogte te zijn van de marketingstrategieën en de doelgroep te bereiken, mag online adverteren geen achterbank innemen.

In het tijdperk van constante beschikbaarheid is marketing op Instagram, Facebook & Co. onmisbaar. Op deze manier kunnen uw klanten precies bereiken waar ze zijn: op hun smartphone, laptop of tablet.

Advertentiemedia voor doelgroep marketing

Doelgroep marketing werkt uiteraard niet alleen via online-, print- of televisiereclame. Met haptische reclame bent u uw concurrentie altijd een stap voor. Haptische reclame in de vorm van promotieartikelen is erg populair. De bestsellers zijn niet alleen pennen, katoenen tassen en koffiemokken, maar ook schriften, aanstekers en giveaways.

Het maakt niet uit of u nieuwe klanten wilt winnen of bestaande klanten wilt behouden: bij ons vindt u geschikte relatiegeschenken voor uw marketing. Van klassieke weggeefacties tot hoogwaardige relatiegeschenken. De Promostore online shop biedt u een grote selectie advertentiemateriaal. Als u de juiste ideeën mist, bel ons dan of schrijf ons een e-mail op [email protected]. Wij helpen u graag bij het vinden van het juiste advertentiemateriaal voor uw doelgroep marketing.