De Do’s en Don’ts in promotionele productmarketing

Een weggeefactie is niet zomaar een weggeefactie. Zelfs als het geven van geschenken een groot deel van de marketing van promotionele producten is, is dit welwillende gebaar alleen niet voldoende voor een positief en vooral effectief reclame-effect op de lange termijn. Veel andere aspecten zijn bepalend voor het succes van een haptische reclamemaatregel, die een sleutelrol spelen bij zowel de selectie van geschikte artikelen als bij het ontwerp en het gebruik. In de volgende tekst hebben we de belangrijkste do’s en don’ts voor relatiegeschenken samengesteld met betrekking tot deze mogelijke problemen bij het gebruik van relatiegeschenken.

DO’S

  • Toegevoegde waarde: relatiegeschenken die klanten praktische, dagelijkse voordelen bieden, zorgen voor een groter en duurzamer advertentie-effect. De selectie van mogelijke promotieartikelen die dagelijks worden gebruikt, is bijna onbeperkt. Van mokken met logo tot bedrukte smartphone accessoires tot praktische hulpmiddelen, er zijn veel advertentiemogelijkheden in het dagelijks leven voor de klant.
  • Reclame-opdruk en -ontwerp: bij het ontwerpen van giveaways is het bijzonder belangrijk om ze in het bedrijfsontwerp mogelijk te maken, dat wil zeggen in overeenstemming met de kleuren van het bedrijf of bij het geadverteerde product. De gewenste herkenningswaarde kan alleen worden bereikt met een geschikt en uniform ontwerp en de weggever kan het volledige effect bereiken.
  • Kwaliteit: de kwaliteit en verwerking van een weggeefactie wordt automatisch overgedragen aan het reclamebedrijf. Terwijl goedkopere weggeefacties kunnen worden gebruikt om het bewustzijn te vergroten, zijn premiumartikelen geschikt voor individuele weggeefacties.
  • Klassiek versus Originaliteit: de klassieke giveaways kunnen worden gebruikt als advertentiemedia in bijna elke branche. Ze zijn erg populair, kunnen goed worden bedrukt en bieden klanten een grote meerwaarde op lange termijn. De langlopende favorieten zijn lanyards met een logo, promotionele pennen, bekers met een logo of bedrukte reclametassen. Met deze weggeefacties maken bedrijven bijna altijd een veilige keuze. Als u zich echter wilt onderscheiden van de advertentiemassa en concurrentie met behulp van relatiegeschenken, moet u meer originele promotionele artikelen gebruiken. Deze kunnen gebaseerd zijn op huidige trends (zoals de huidige hype rond hygiëne met betrekking tot de virussen), technische innovaties (zoals VR-bril) of andere ontwikkelingen. Het is alleen belangrijk dat de relatie van de klant met het bedrijf of het geadverteerde product herkenbaar blijft.

Als de bovengenoemde Do’s worden nageleefd, kan een overeenkomstige hoge advertentieherinnering worden bereikt met de gedrukte weggeefacties.

DON’TS

  • Geen reclame-opdruk: relatiegeschenken zonder bedrijfslogo, reclameslogan of iets dergelijks zijn absoluut verboden. Freebies moeten er immers voor zorgen dat het reclamebedrijf op de lange termijn stevig verankerd is in het geheugen van de klant.
  • Niet up-to-date: het is ook belangrijk dat weggeefacties gebaseerd zijn op de tijdsgeest en de huidige trends. Zowel bij de keuze van het advertentiemedium als bij het ontwerp. Ouderwetse promotieartikelen zullen een even ouderwetse indruk op de klant achterlaten. In de regel willen bedrijven zich echter presenteren als modern en innovatief. Dat betekent dat de weggeefacties nauwkeurig moeten worden gekozen.
  • Te extravagant: uitzonderlijke en innovatieve relatiegeschenken kunnen een grote advertentie-impact hebben, maar deze zijn meestal vrij speciaal en zijn alleen geschikt voor een nauw gedefinieerde doelgroep, die het mogelijke advertentiebereik aanzienlijk beperkt. De weggeefacties moeten daarom niet te ongebruikelijk zijn. Tenzij een dergelijke exclusieve advertentiemaatregel bedoeld en geschikt is voor de advertentieboodschap of het geadverteerde product.
  • Onevenredigheid: de waarde van een weggevertje moet altijd gebaseerd zijn op de doelgroep, de gelegenheid en de advertentie-intentie. Bij onjuist gebruik kunnen zowel goedkope als exclusieve weggeefacties een ongewenste reactie van klanten veroorzaken.

Als een bedrijf besluit te adverteren met giveaways (in welke vorm en voor welk doel dan ook), moeten de hierboven genoemde giveaways Do’s en Don’ts absoluut worden overwogen en worden opgenomen in de planning en implementatie.