Waaiers zijn geen nieuwe uitvinding. In feite hebben ze als praktische windmakers, decoraties en accessoires al enkele speciale gelegenheden gehad. En ze zijn ook niet nieuw als reclamemateriaal – maar ze zijn zo ongewoon dat ze een sensatie kunnen veroorzaken.
Onderwerpen hebben een traditie
Als u aan de kleine bladeren denkt, heeft u onvermijdelijk het beeld van Japanse opvouwbare waaiers in uw hoofd. Gedrukt met filigraan en gekleurde scènes, gemaakt van papier, hout of stof, lijken ze het archetype van de kleine winddonor. De wortels van de bladeren gaan veel verder terug in de geschiedenis. En onderwerpen zijn al lang populair, niet alleen in Azië. Ze waren al bekend in het oude Egypte, maar niet als een kleine variant die met één hand kon worden vastgehouden. In plaats daarvan waren er grote bladeren waarmee bedienden een verkoelend briesje aan hun meesters brachten.
In de 16e eeuw raakten de onderwerpen vervolgens wijdverbreid in Europa bekend en werden ze steeds meer verwijderd van puur praktisch gebruik. Ze werden vaker voorzien van afbeeldingen en teksten en gemaakt van materialen van hogere kwaliteit. Als u waaiers wilt bedrukken, maakt u deel uit van een lange traditie. Vanwege het soms vrij complexe ontwerp werden de praktische onderwerpen accessoires en decoraties. Ze werden gebruikt om het gezicht te verbergen of geheime berichten uit te wisselen, werden gebruikt als een danskaart of als wanddecoraties. Dat laatste heeft het tot op de dag van vandaag volgehouden. In Azië daarentegen zijn vouwwaaiers nog steeds rekwisieten die bedoeld zijn om de armen te verlengen en de gebaren te benadrukken. Wilt u meer weten over windmolens? Het Duitse Fan Museum Bielefeld presenteert de ontwikkeling door de eeuwen heen op een levendige en interessante manier.
Handwaaiers met hun eigen logo
Waaiers gemaakt van plastic of papier zijn goedkoop, veelzijdig en ongebruikelijk. Of het nu uw eigen logo is dat erop staat of ze moeten worden versierd met de bedrijfskleuren – ze adverteren op een manier terwijl ze voorbij zwaaien. Ze kunnen ook worden gebruikt voor ongebruikelijke doeleinden als een speciaal visitekaartje, omdat ze zeker niet per ongeluk worden weggegooid, zelfs wanneer ze zijn gevouwen. En vanwege hun grootte kunnen ze niet verloren gaan in opgezette portemonnees of overvolle handtassen.
Maar zelfs als plastic en papieren handwaaiers goedkoop zijn en nog steeds veel ruimte bieden voor design – zijn ze niet altijd het ideale advertentiemedium.
Waaiers als een weggevertje
Opvouwbare waaiers kunnen een sensatie veroorzaken als advertentiemedium zonder hoge kosten te maken. Maar eerst moet de timing kloppen. Terwijl de opvouwbare bladeren in de zomer snel verkopen en zeker als duidelijk zichtbare advertentieruimte zullen verschijnen, zijn ze minder populair in de winter. Zelfs niet als een gratis toevoeging. De uitzonderingen hier zijn verstopte evenementen waar een frisse wind schaars is. Of onderwerpen voor kinderen die altijd goed worden ontvangen.
Naast de juiste inzetbaarheid zijn kwaliteit en design ook cruciaal. Een papieren waaier die snel scheurt of kreukt, kan zichzelf niet te lang bewijzen. En wordt vervolgens dienovereenkomstig behandeld als een wegwerpartikel. Deze eigenschappen zijn geschikt voor tijdelijke promoties, maar zijn niet geschikt voor permanente reclame. Plastic kan zich op de lange termijn handhaven, maar bevindt zich nog steeds alleen in het midden. Nog beter: koop houten fans. Op het eerste gezicht maken deze een stabiele en hoogwaardige indruk en gaan ze zelfs langer mee. Dit vergroot de kans dat de waaier niet in de prullenbak terechtkomt, maar wel zal worden gebruikt. In het ideale geval natuurlijk de hele zomer lang.
Natuurlijk hebben alle materialen hun plaats als ze dienovereenkomstig zijn ontworpen. Dus echt opvallende ontwerpen – die niet erg geschikt zijn voor dagelijks gebruik en vooral gericht zijn op kinderen of giveaways op beurzen – zijn het meest geschikt voor papier en plastic. Omdat ze goedkoop zijn en een beperkte levensduur hebben vanwege hun materiaal en ontwerp.
Vakken van hogere kwaliteit, gemaakt van stof, hout of stevig plastic, zullen meer binnen het budget vallen en gaan langer mee. Zodat ze daadwerkelijk continu worden gebruikt en zwaaien voor reclame, moeten ze speciaal worden ontworpen. En dat betekent zo discreet en gepast mogelijk handelen voor het geadverteerde product en de doelgroep. Duidelijk, fel roze trekt onvermijdelijk de aandacht en is geschikt voor speelgoed – hoewel ongeschikt voor de reclame van meer mannelijke domeinen. Net als bij alle andere advertentiematerialen is een goed doordacht ontwerp vereist.
Opvouwbare fan of varenblad?
Vaste bladeren in ongewone vormen of de klassieke vouwfans – de selectie is groter dan verwacht. Maar welke vorm is het meest geschikt als promotieartikel? Ook hier zijn het product, de gelegenheid en de doelgroep bepalend. Bladerwaaiers hebben zin bij luide evenementen en in het sportgebied. Ze vestigen de aandacht visueel en op volume. De klassieke opvouwbare onderwerpen zijn daarentegen bijvoorbeeld geschikt voor het promoten van mode en speelgoed. Vooral als ze het product visueel aanvullen.
De wat meer ongewone vaste bladeren, anderzijds, gaan goed samen met technologie, sportuitrusting en – in de juiste vorm – met romantische producten. En bieden een consistente, kreukvrije uitstraling dankzij het vlakke oppervlak. Dit vereenvoudigt het ontwerp en zorgt ervoor dat het logo en het ontwerp altijd duidelijk herkenbaar zijn.