Alles wat u moet weten over promotiepennen

De geschiedenis van de balpen gaat een lange weg terug. Galileo Galilei had een baanbrekend idee en maakte een schets die gezien kan worden als de voorganger van de balpen. In de 19de eeuw werden de eerste patenten verleend voor schrijf instrumenten, daarvoor kreeg de Amerikaan John J. Loud een patent op een penachtig apparaat, dat alleen geschikt was voor het markeren van leer. Slavoljub Eduard Penkala, een uitvinder uit Kroatië, patenteerde een andere voorloper van de balpen in 1906.

De geschiedenis van de balpen

Lazlo Jozsef Biro, geboren in Hongarije, bedacht na achttien jaar ontwikkeling samen met zijn broer Georg de basisvorm van de balpen: met kleurvulling en een rollende bal. Het idee is waarschijnlijk ontstaan door het kijken naar een drukrol, want het werkt op dezelfde manier. Als “Vulpen voor Pulpink Ink” had hij zijn patent vernieuwd in 1938 in de VS. In 1940 opnieuw in Argentinië, waarnaar hij was gevlucht vanwege de Jodenvervolging. Daar richtte hij het bedrijf “Sylvapen” op en noemde hij later deze schrijver “Ball pen”.

De eerste echte doorbraak kwam echter van Henry Geroge Martin, een Britse zakenman. Hij beschouwde dit schrijfgerei als het perfecte hulpmiddel voor vliegtuigbemanningen, omdat het ook in het vliegtuig werkte zonder te smeren of te morsen. In 1944 kocht hij de patentrechten van Biro en richtte samen met Frederick Miles in Reading de eerste balpenfabriek op en ging in serieproductie. In 1945 werd de Amerikaanse zakenman Milton Reynolds in Argentinië zich bewust van dit apparaat en liet de technologie in de VS bouwen. Het kreeg de naam “Reynolds Rockets” en ze werden voor het eerst een verkoopsucces. Vanwege ernstige kwaliteitsproblemen moest Reynolds echter veel exemplaren terugnemen en ging daarom in 1951 failliet.

Na de Tweede Wereldoorlog begonnen steeds meer bedrijven pennen te produceren. Het bedrijf Schmidt in het Zwarte Woud concentreerde zich op de productie en ontwikkeling van mechanica. Marcel Bich lanceerde onder de naam BIC zijn balpen in 1950, waarna het tijdperk van de balpen eindelijk begon. De eerste exemplaren werden in 1945 in de VS verkocht voor $8,50 en in Duitsland in 1950 voor ongeveer DM20.

Verschillende materialen voor pennen

Het vinden van de perfecte balpen is tegenwoordig niet meer zo eenvoudig. Met alle vormen en kleuren is de beslissing echt moeilijk. Het materiaal speelt echter ook een belangrijke rol. De meest voorkomende variant is waarschijnlijk een plastic balpen, maar toch zijn er veel verschillende materialen. Zogenaamde holle lichamen bestaan ​​meestal uit polyethyleen en worden vervolgens pas verwerkt tot plastic onderdelen, waaruit uiteindelijk balpenhulzen worden geproduceerd. Voor milieubewuste reclame is er de bio-kunststof, die wordt geproduceerd op basis van hernieuwbare grondstoffen.

Deze organische pennen zijn erg belangrijk in de promotionele productenindustrie. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor schrijfinstrumenten, omdat milieuvriendelijke producten belangstelling tonen voor een schone, gezonde en duurzame wereld. Deze verklaring versterkt zeker de reputatie van elk bedrijf. Hout en papier zijn ook duurzame en biologisch afbreekbare materialen. De houten balpen wordt al regelmatig gebruikt als advertentiemedium, maar de papieren versie is nog relatief nieuw en wordt langzaam steeds populairder. Met deze materialen is de lage prijs natuurlijk ook merkbaar, wat natuurlijk belangrijk is bij het kiezen van advertentiemateriaal.

Een metalen reclame-pen zorgt voor een verfijnde uitstraling, maar deze behoren ook tot verschillende groepen. De meeste zijn gemaakt van roestvrij staal, wat merkbaar is aan het gewicht. Deze modellen zijn iets duurder, maar metalen pennen kunnen meer weerstaan ​​en kunnen een echte blikvanger worden met een persoonlijke gravure. Aluminium is ook een veelgebruikt materiaal: Het is een zilverachtig wit licht metaal, dat een goed alternatief biedt voor roestvrij staal.

De grip en extra’s

Het gevoel is ook een belangrijke eigenschap van een balpen. Natuurlijk wilt u het gebruiken om te schrijven en daarom wilt u het zo comfortabel mogelijk maken. Daarom geven sommigen de voorkeur aan smallere ontwerpen, anderen vinden grotere en bredere schrijfinstrumenten beter.

De uiteindelijke beslissing moet door ieder worden genomen. Er zijn echter andere extra’s die het gemakkelijk te gebruiken maken. Rubberen gripzones zorgen voor een stevige en zachte grip tijdens gedetailleerd schrijven. Talrijke multifunctionele balpennen bieden meer extra’s, die een normale pen meestal niet heeft.

Er is bijvoorbeeld een geïntegreerde LED-lamp. Deze accessoire kan handig zijn voor bijvoorbeeld op kantoor. Een balpen met een USB-stick is ook beschikbaar en is misschien wat logischer, maar dat is precies wat je niet echt kunt zeggen. Deze weggeefacties worden op alle verschillende gebieden gebruikt, daarom zijn er echt bedrijven waar een schrijfinstrument met een lamp uiterst effectief kan worden gebruikt. Dat is het mooie van een promotieartikel, er zijn vrijwel geen limieten en na een paar overwegingen vindt elk bedrijf het perfecte relatiegeschenk.

De afwerking

Hier wordt u opnieuw verwend met een veelvoud aan keuzes. Er zijn verschillende druktechnieken voor de ideale reclamepresentatie. De meest gebruikte methode is tampondruk, de gewenste afdrukafbeelding wordt in een cliché geëtst en met een siliconen-tampon op het artikel overgebracht. Dit proces wordt gebruikt voor gebogen oppervlakken, omdat de balpen aan de ene kant slechts een kleine advertentieruimte biedt en aan de andere kant ook gebogen is, is dit proces zeer geschikt. Een eenvoudig logo met één kleur kan net zo precies en netjes worden afgedrukt als bijvoorbeeld een complex logo met vier kleuren. U kunt de advertentieruimte kiezen, maar meestal wordt deze afgedrukt op de schacht en op de clip.

Graveren is de perfecte afwerkingsoptie voor metalen schrijfinstrumenten. Het logo is met een laser in het product gegraveerd, waardoor een bijzonder duidelijk totaalproduct wordt gegarandeerd. Bij sommige modellen kan de volledige clip niet alleen worden afgedrukt, maar ook individueel worden ontworpen. U kunt uw promotiepen nog persoonlijker presenteren. Als u bijvoorbeeld in dienst bent bij een elektronicabedrijf, kunt u de clip in de vorm van een gloeilamp laten ontwerpen.

Bovendien is een 3D-clip mogelijk, die de advertentieboodschap een verdere finishing touch geeft en ieders aandacht trekt. Als het gaat om adverteren, is één ding heel belangrijk om het potentieel op te merken en niet hetzelfde te bieden als alle anderen. Dit is de enige manier om uw klanten te bereiken en succes te behalen met uw promotie.

Merk pennen

Bij Promostore vindt u verschillende merken in het assortiment. Merkproducten kunnen ook het verschil maken in balpennen. Prodir-pennen hebben een lange levensduur, geavanceerde technologieën en uitstekende ontwerpen. Het bedrijf is gevestigd in Zwitserland, dus deze artikelen sieren zichzelf met de slogan “Swiss Made”. Prodir is sinds het midden van de jaren zeventig een van ’s werelds toonaangevende bedrijven in de productie van schrijfinstrumenten. De DS3 maakte Prodir echt populair en de DS- en ES-serie groeit gestaag.

Een ander merk is Senator. Het bedrijf is gevestigd in Groß-Bieberau in Duitsland en daarom promoot en garandeert Senator de Duitse kwaliteit. Maar in tegenstelling tot Prodir produceert Senator ook drinkvaten, schrijfmappen en accessoires. Daarbij gebruiken ze uitsluitend grondstoffen die als biologisch afbreekbaar worden beschouwd.