Social Media: De voor- en nadelen op een rijtje

Bij het opstellen van een marketingstrategie kunnen de vele sociale mediaplatforms u overweldigen. In dit artikel vindt u alle voor- en nadelen van de meest gebruikte platforms op dit moment. Na het lezen van deze blog heeft u genoeg informatie om te kunnen beslissen welk sociaal media-aanbod het beste bij uw bedrijf of bericht past.

Netwerkplatforms en hun gebruik

In de wereld gebeurt er heel veel. Elke dag blijven er nieuwe trends en ontwikkelingen opkomen, de technologie wordt constant verbeterd en het nieuws verandert ook per dag. In de sociale mediawereld is dat niet anders: er is altijd wel een nieuwtje te vinden. Dit kan voor een tweestrijd zorgen voor u en uw bedrijf. Aan de ene kant wilt u het liefst op zoveel mogelijk platforms actief zijn en uw merk/logo presenteren aan prospects, aan de andere kant heeft u het budget er niet voor.

De 3 grootste netwerkplatforms zijn:
– Facebook met ongeveer 2,38 miljard actieve gebruikers per maand
– Twitter met ongeveer 126 miljoen actieve gebruikers per dag
– LinkedIn met ongeveer 337 miljoen actieve gebruikers per maand

Deze sociaal media kanalen worden ook wel netwerkplatformen genoemd, omdat de gebruikers op meerdere manieren met elkaar kunnen communiceren.

Facebook

Facebook is een handige tool waar men veel verschillende opties heeft. Zo kunt u met een bedrijfsprofiel eenvoudig informatie delen over uw bedrijf, diensten en producten. Ook kunt u uw producten toevoegen aan dit profiel. Met dit profiel kunt u berichten plaatsen met verwijzingen naar uw website, evenementen zoals beurzen of lopende acties binnen uw assortiment. Daarnaast kunnen gepersonaliseerde advertenties opgezet worden, in combinatie met re-marketing. Op die manier weet u de klant nog persoonlijker te benaderen en lijkt een aankoop dichterbij dan ooit. Uiteindelijk is het voor de consument ook mogelijk om een recensie achter te laten, zodat anderen meekrijgen hoe uw bedrijf presteert.

LinkedIn

LinkedIn is een sociaal media platform waarbij connecties zich presenteren in het bedrijfsleven. De gebruikers richten zich op carrière-gerelateerde netwerken, om zo een digitale achterban op te bouwen. Het is daarom uiterst geschikt voor bedrijven in de B2B-sector. Een goed voorbeeld is voor een merk/bedrijf die bepaalde professionals wil aanspreken (en daarmee een community wil opbouwen). Dit merk of bedrijf maakt een bedrijfsprofiel aan, categoriseert dit met een bedrijfstype en plaatst vervolgens berichten om zo de juiste professionals aan te trekken.

Twitter

Een Twitter account is geschikt voor verschillende branches: van entertainment tot e-commerce. Op dit platform kan men een profiel aanmaken met bedrijfsinformatie, net zoals Facebook en LinkedIn. Ook kan men bedrijven of klanten taggen (vermelden) in berichten, tweets van klanten delen en vragen beantwoorden. Dit kan allemaal gedaan worden via een openbare tweet of een persoonlijk bericht. Ook op dit platform kan met foto’s en video’s delen.

Stories

Bent u meer bekend met het adverteren van video’s? Of wilt u zich verdiepen in deze nieuwe trend? Dan is Stories een uitermate geschikt platform. Nu de video-marketing in een groei verkeerd, zullen meer en meer bedrijven dit gaan uitproberen. Dat kan met geavanceerde functies zoals ‘Verhalen’ op Facebook, Instagram ‘Stories’ en de live streams op Twitter.

Wat betekent al deze informatie?

Voordelen:
– Het is nu eenmaal bekend dat Facebook, Twitter en LinkedIn wereldwijd enorm populair zijn
– De 3 genoemde netwerkplatforms hebben allemaal de functie om foto én video te delen
– U kunt uw bedrijfsinformatie delen op de manier dat u zelf wilt

Nadelen:
– Er moet goed nagedacht worden over de boodschap en de inhoud
– Het is vaak lastig om betrokkenheid te creëren met het plaatsen van links. Een betere optie is het plaatsen van foto’s of video’s
– Op sommige netwerkplatforms kunnen persoonlijke berichten hoger geplaatst worden dan zakelijke berichten