Waarom promotieartikelen zo belangrijk zijn voor klantenbinding

Robert Cialdini, hoogleraar psychologie en marketing aan de Arizona State University, voerde een grootschalige studie uit om de factoren te onderzoeken die mensen beïnvloeden in hun besluitvormingsgedrag. Hij bekeek de meest diverse beïnvloedingstactieken van duizenden beïnvloedingsprofessionals en bedacht zes verschillende beïnvloedingsregels

Wederkerigheid creëren met relatiegeschenken

Een van de hier vastgestelde regels is de regel “wederkerigheid”. Dit is ‘iets teruggeven aan anderen als je iets krijgt’ en is een van de belangrijkste regels voor sociale cohesie. Het is relevant in de groep om erop te kunnen vertrouwen dat wat men een persoon aandoet, later terugkomt. Onderwijs in bijna alle samenlevingen bevordert dit gevoel van betrokkenheid. Iedereen die zich anders gedraagt, wordt vaak beschouwd als gierig, ondankbaar of egoïstisch.

Cialdini ontdekte dat een ober die een snoepje overhandigde bij het overhandigen van de rekening een veel hogere fooi kreeg dan zonder. Als hij zich omdraaide om te vertrekken en nog een snoepje overhandigde, kon hij de fooi nog meer verhogen. Deze regel werkt niet alleen privé, maar ook in het zakenleven. Dat betekent dat degene die het eerst geeft een schuld aan de ander veroorzaakt. Daarom zijn promotieartikelen zo’n goed middel om klanten te beïnvloeden.

Hoe kunt u het effect van promotionele artikelen verbeteren?

Zoals Ciadlini heeft aangetoond, kan een enkel geschenk een gevoel van wederkerigheid creëren. Als de weggeefactie geschikt is en waarde heeft voor de ontvanger, kan dit effect worden versterkt. Daarom moet er goed worden nagedacht over promotieartikelen wat aan wie moet worden gegeven.

De volgende punten moeten worden verduidelijkt:
– Wat wilt u bereiken met uw promotieartikel?
– Is het een bedankje, is het een reminder, is het voor klantenbinding of wilt u de communicatie verbeteren?
– Welk promotieartikel is geschikt voor wie?
– Over welke promotieartikelen zijn de doelgroepen het meest tevreden? Goed CRM-beheer is de beste manier om deze vraag te beantwoorden.
– Hoe en bij welke gelegenheid overhandigt het promotieartikel?
– Wordt het item per post verzonden, wordt het gebruikt voor een beurs, het is een weggevertje voor bepaalde feesten?

Kennis omzetten in daden

Promotieartikelen zijn de goedkoopste vorm van adverteren in de marketingmix. In tegenstelling tot andere vormen van reclame kunnen promotionele artikelen aangeraakt of vastgehouden worden. Iedereen is blij met een klein cadeautje, dat niet alleen de sympathie voor een bedrijf vergroot, maar ook het gevoel bij de klant wekt dat hij iets terug moet geven.

Promotieartikelen zijn daarom ideaal voor het versterken van klantrelaties, het plaatsen van reclameboodschappen die ook worden waargenomen en het vergroten van de sympathie voor het bedrijf en daarmee ook het krijgen van betere beoordelingen en meer aanbevelingen. Bekijk dus snel ons assortiment en neem zo nodig contact op met onze klantenservice. Zij zullen u ten alle tijden helpen bij vragen, advies of extra informatie.