Marketing van promotionele producten voor startende bedrijven

Als digital natives vertrouwen jonge start-ups vaak op dezelfde digitale marketingtools. In tijden van ad blockers en digitale informatie- en prikkelovervloed is dit echter niet noodzakelijk de beste strategie. Promotionele producten voor start-ups bieden hier een waardevol alternatief. Als ze als relatiegeschenk worden aangeboden, bieden ze de ontvangers echte gebruikswaarde en zorgen ze voor een langdurige presentatie van het bedrijfslogo. Voor pas opgerichte bedrijven is het belangrijk om de aandacht op zichzelf en hun idee te vestigen om klanten te winnen en zich vroeg of laat als merk op de markt te vestigen. Reclame speelt daarom een sleutelrol bij startende bedrijven. Ondanks een meestal zeer beperkt budget zijn promotieartikelen een waardevol en effectief marketingmiddel voor startende bedrijven vanwege het grote aantal contacten en het effect op de lange termijn.

Pitch perfect ...

Het ontwerp van promotieartikelen moet worden gezien als een pitch. Het resultaat, d.w.z. het bedrukte promotieartikel, moet potentiële klanten en zakenpartners overtuigen en bijdragen aan een aankoopbeslissing. Het is vooral belangrijk om relevante promotieartikelen te kiezen die een begrijpelijke link hebben met het bedrijf en om ze te ontwerpen in de huisstijl van het nieuw opgerichte bedrijf. Een uniform en CI-conform ontwerp van de gebruikte promotionele producten en giveaways draagt bij aan branding en verhoogt de herkenningswaarde van het startende bedrijf. Om de naamsbekendheid te vergroten, moeten de promotieartikelen zeker worden bedrukt met het eigen logo van het bedrijf en, indien nodig, ook met verdere contactinformatie zoals het bedrijfsadres of de website. Op deze manier wordt alle belangrijke informatie direct gepresenteerd aan potentiële klanten en zakenpartners, wat ongecompliceerd contact mogelijk maakt.

Een mix van klassieke giveaways, zoals promotionele pennen , en ongebruikelijke promotionele artikelen kan een goede basis zijn voor veelbelovende promotionele productmarketing. Zelfs een jonge start-up kan weinig fout doen met populaire vaste favorieten zoals Werbetassen oder layards, die klanten een groot voordeel bieden met slechts minimale verspilling. Maar hoe origineler en innovatiever het start-up promotieartikel hoe hoger de herkenningswaarde en de kans om je te onderscheiden van de concurrentie.

Veel oprichters zijn zich vaak niet bewust van het grote voordeel van haptische promotieartikelen ten opzichte van digitale reclamemaatregelen. Promotionele artikelen maken het reclamebedrijf en het geadverteerde product haptisch tastbaar en dus zintuiglijk beleefbaar. Visuele en akoestische prikkels vervagen veel sneller dan haptische reclame, die echte sensaties biedt. Daarom zijn haptische promotieartikelen vooral voordelig voor startende webbedrijven. De diensten kunnen letterlijk tastbaar en ervaarbaar worden gemaakt door de promotieartikelen. Een niet te onderschatten mogelijkheid om het eigen bedrijfsidee uit te leggen, een behoefte bij de klant te wekken en vertrouwen op te bouwen.


59% van de ontvangers van promotieartikelen onthoudt het merk of de bedrijfsnaam
(Quelle: GWW Werbeartikel-Wirkungsstudie 2016/2017)


Hoe kunnen start-ups promotionele producten gebruiken?

Promotionele producten voor start-ups kunnen helpen om het idee achter het bedrijf dichter bij potentiële klanten en partners te brengen. Het haptische aspect zorgt ervoor dat marketing van promotionele producten meer aanspreekt dan alleen ogen en oren. De tastzin speelt een belangrijke rol in de menselijke besluitvorming.

Giveaways kunnen ook worden gebruikt om de naamsbekendheid te vergroten. De kosten voor klassieke giveaways zijn meestal beheersbaar. De reclame-impact en de duur van het effect zijn echter veel duurzamer dan bijvoorbeeld het effect van een online advertentie.

Als het gaat om integratie in een reeds bestaande markt, is het belangrijk om je te onderscheiden van de concurrentie en potentiële klanten te overtuigen om voor mijn product te kiezen. Dit is geen gemakkelijke taak in een toch al zeer concurrerende markt. Consumenten zijn uiterst wispelturig en beslissen en consumeren vaak op onderbuikgevoel. Daarom is het des te belangrijker om langdurige klantenbinding te ondersteunen met nuttige en mooi ontworpen promotionele producten.

Werbemittel für Start-Ups

Maar als het gaat om het bekendmaken van een compleet nieuw, innovatief product of dienst, bieden promotieartikelen voor startende ondernemers ook talloze voordelen ten opzichte van andere marketinginstrumenten. Promotieartikelen kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om de aangeboden dienst symbolisch dichter bij de klant te brengen en tastbaar uit te leggen. Daarnaast is het voor startende bedrijven belangrijk om eerst het vertrouwen van de doelgroep te winnen ten aanzien van het bedrijf zelf, maar ook ten aanzien van het product. Vooral als het gaat om een aanbod dat nog niet bestaat. In sommige gevallen moeten potentiële klanten zich waarschijnlijk zelfs eerst bewust worden van het probleem dat het aangeboden product probeert op te lossen. Dit alles kan haptisch voelbaar en dus tastbaar worden gemaakt met geschikt, relevant reclamemateriaal en een CI-conform ontwerp.

Welke marketingdoelen kunnen worden bereikt met promotionele producten voor startende bedrijven?

  • Presentatie van het bedrijf/product
  • Bedrijfsidentiteit
  • Bewustzijn vergroten
  • Een positieve merkperceptie ondersteunen
  • De vraag van klanten wekken
  • Reclame-impact op lange termijn bereiken
  • Duurzame klantenbinding opbouwen

Waar starters op moeten letten bij het gebruik van promotionele producten

Naast de keuze van reclamemedia die relevant zijn voor het onderwerp en de doelgroep en het ontwerp dat voldoet aan de CI-richtlijnen, is er nog een ander fundamenteel aspect waarmee jonge bedrijven rekening moeten houden bij het gebruik van promotieartikelen: de fiscale afhandeling van relatiegeschenken. De meeste startende bedrijven zijn zeker geen experts op het gebied van boekhouding. En er zijn ook een paar dingen waar je rekening mee moet houden als je te maken hebt met promotionele producten. In principe is het belangrijk voor startende ondernemers om te weten dat uitgaven voor relatiegeschenken over het algemeen fiscaal aftrekbaar zijn. De volgende infographic illustreert de belangrijkste punten en beperkingen waarmee rekening moet worden gehouden bij het aftrekken van kosten in het kader van klantenwerving en -behoud:

Werbemittel für Start-Ups von der Steuer absetzen

Zijn promotionele producten echt geschikt voor elke start-up?

Veel oprichters van bedrijven vertrouwen op een webgebaseerd bedrijfsmodel. Geen verrassing in ons digitale tijdperk en zeker de makkelijkste en snelste manier om een nieuw product of dienst te lanceren. Dit type bedrijf heeft echter promotieartikelen nodig die het startidee tastbaar maken voor klanten.

Omdat promotionele producten een breed scala aan toepassingen bieden, zijn er bijna geen grenzen. Voor elke doelgroep, branche, gelegenheid en budget zijn er geschikte reclamedragers voor starters die het bedrijfslogo of het idee achter het bedrijf overbrengen. Van klassiek tot creatief, voor start-ups zijn er eindeloze mogelijkheden.

De beste promotionele producten voor starters:


Top