Tradities vanuit marketing

Met de feestdagen in het verschiet lijkt het erop dat alles vol is van de kerstgedachte – zelfs reclame.

Heeft u zich ooit afgevraagd wie er besloten heeft dat Jolly Old Saint Nick een grootbuikige, roodharige man met een lange witte baard zou zijn? Dit is misschien een verrassing voor u, maar veel van onze vakantietradities kwamen eigenlijk uit de marketing!

Coca-Cola en de kerstman

Coca-Cola heeft de kerstman niet uitgevonden. Coca-Cola’s meest bekende marketingstrategieën hebben wel vorm gegeven aan de manier waarop we ons de kerstman al bijna 100 jaar lang voorstellen. De Coca-Cola Company begon haar kerstadvertenties voor het eerst in de jaren twintig van de vorige eeuw, maar had aanvankelijk een strengere kerstman. Later gaven ze een kunstenaar de opdracht om hen te helpen een beeld te schetsen van een gezondere Kerstman, die zowel “realistisch en symbolisch” was.

Coca-Cola gebruikte zelfs de klassieker en de grote bekende “‘Twas the Night Before Christmas” om te helpen hun perfecte kerstman te illustreren om de advertenties te passen. Het feit dat de Kerstman rood draagt en Coca-Cola de kleur in hun merk gebruikt is gewoon een gelukkig toeval.

Ze lanceerden de nieuwe Kerstman vervolgens overal in advertenties, van tijdschriften tot billboards, en zelfs kalenders en pluche poppen! Dit was een geweldige marketingstrategie voor Coca-Cola. Het stelde hen in staat om hun bedrijf en hun product, Coca-Cola, te associëren met de Kerstman zelf. Het duurde niet lang voordat dit mollige, rode en vrolijke beeld van de Kerstman het overnam. Denk er eens over na – zolang je je kunt herinneren, heb je je de kerstman waarschijnlijk zo voorgesteld.

In elke commercial, tv-show, film en tijdschrift die je hebt gezien, zag de kerstman er waarschijnlijk consistent uit met dit beeld. Deze marketingstrategie is zo succesvol, dat een magere, lelijke of groengekleurde kerstman gewoon niet geloofwaardig zou zijn, of wel?

Black Friday

In verband met zowel het einde van Thanksgiving als het begin van de kersttijd wordt Black Friday door velen beschouwd als een soort feestdag op zich. Het ware verhaal achter Black Friday, dat vandaag de dag gekenmerkt wordt door krankzinnige kortingen en verkopen voor de consument, begon in de jaren vijftig van de vorige eeuw in Philadelphia. De politie beschreef de vrijdag na Thanksgiving als “Zwarte Vrijdag” omdat velen de stad die dag overspoelden voor de komende Army-Navy voetbalwedstrijd, waardoor het voor winkeldieven gemakkelijk was om te stelen van bedrijven met de huidige menigte.

Het was niet tot de late jaren ’80 dat de detailhandelaren erin slaagden om dit om te zetten in een positieve traditie voor zichzelf. Dit werd beschouwd als een dag waarop bedrijven eindelijk winst maakten, en deze nieuwe “Zwarte Vrijdag” betekenis snel werd geaccepteerd, en de oude betekenis werd vergeten.

Nu raken velen opgewonden van Zwarte Vrijdag en maken er zelfs een evenement van. Degenen die in kleinere gebieden wonen zullen naar grotere steden reizen en buiten de winkels kamperen om er zeker van te zijn dat ze als eerste in de rij staan voor de verkoop. Het heeft zelfs zijn weg gevonden naar de Thanksgiving-tradities, waar veel gezinnen tijd zullen doorbrengen met het bekijken van de Black Friday advertenties en het plannen van wat ze willen winkelen voor de volgende dag.

Marketing om tradities te maken

Het vakantieseizoen dat we vandaag kennen is verre van wat het oorspronkelijk was. Bedrijven profiteren van verschillende scenario’s om de winst te verhogen, en voor men het weet hebben we een nieuwe vakantietraditie!

Het is vreemd om u een tijd voor te stellen waarin Kerstmis niet geassocieerd werd met de chaos van het winkelen op Black Friday. Maar zowel bedrijven als consumenten zijn des te beter voor deze tradities omdat ze ons samenbrengen. Aan welke tradities neemt u deel in dit vakantieseizoen?