Tips voor het managen van uw werknemers (lockdown)

Thuiswerken kan werknemers efficiënter en productiever maken, omdat ze meer tijd en energie hebben om dingen voor elkaar te krijgen. Het kan ze ook demotiveren en ze kunnen sneller afgeleid raken. De uitdaging ligt in het stimuleren van teamwork en het motiveren en belonen van uw medewerkers. De sleutel is het opbouwen van vertrouwen, open communicatie en elkaar helpen waar nodig. Dit is al een strijd in de beste tijden, en nu met de stress en de angst in deze pandemie nog meer. Als werkgever zijn er 5 manieren waarop u uw thuiswerkmedewerkers effectief kunt managen en motiveren tijdens de lockdown.

1. Blijf in contact met uw medewerkers

Het houden van open communicatielijnen in deze uitdagende tijden is de sleutel tot een succesvolle samenwerking. Als leider is het aan u om een sterke communicatie binnen uw personeel op gang te brengen door regelmatige Zoom-vergaderingen op te zetten. Uw medewerkers zullen ook hunkeren naar menselijke interactie tijdens deze lange periode van afzondering, dus constante communicatie is belangrijk om ze gezond, betrokken en gemotiveerd te houden op het werk.

2. Help uw medewerkers op alle mogelijke manieren

De werknemers worden hard getroffen door alle onzekerheden en moeilijkheden die de pandemie met zich meebrengt. Dit maakt het voor hen moeilijk om zich te concentreren op hun werk en hun fysieke en emotionele welzijn te behouden. Het uitbreiden van uw hulp op welke manier dan ook (hoeft niet beperkt te blijven tot financiële hulp) kan een enorme impact hebben op de productiviteit en het moreel van uw personeel.

Zorg ervoor dat de overgang van kantoor naar thuiswerk naadloos verloopt door uw medewerkers te voorzien van de middelen en benodigdheden die ze nodig hebben om hun werk te doen. Stuur hen thuiswerkpakketten met kantoorbenodigdheden, oefenbenodigdheden, EHBO-koffers en zelfs dezelfde snacks die ze krijgen als ze op kantoor waren.

3. Toon uw waardering aan uw personeel

Het tonen van uw waardering aan uw personeel houdt hen geëngageerd en gemotiveerd. Helaas is het een strijd om de waardering van de medewerkers te tonen als iedereen op verschillende plaatsen werkt. Wat u kunt doen is de prestaties en bijdragen van uw medewerkers en teams herkennen via online middelen, zoals een eenvoudige aankondiging in uw communicatiekanalen.

U kunt ook een cloud-gebaseerd beloningssysteem voor medewerkers opzetten, waarbij ze punten kunnen verzamelen en deze kunnen inwisselen voor een prijs. Collega’s kunnen elkaar ook waarderen en nomineren via het systeem, wat de erkenning van collega’s bevordert. Waarom zou u wachten tot alles weer normaal is voordat u beloningen naar uw medewerkers stuurt? U kunt kleine cadeaubonnen bestellen en naar hun huis sturen.

4. Maak de teugels wat losser

Thuiswerken maakt het moeilijk voor werknemers om zich alleen op hun werk te concentreren. Ze hebben thuis andere dingen te doen, zoals kinderen, huishoudelijke taken en nog veel meer. Verwacht daarom geen constante beschikbaarheid van de medewerkers. Wat belangrijker is, is om hen verantwoordelijk te houden voor hun daden. Oefen een beetje flexibiliteit uit, zolang ze hun werk goed doen en hun verantwoordelijkheden nakomen.

5. Zet een virtuele support community op met uw medewerkers

Thuis opgesloten blijven kan zijn tol eisen aan de geestelijke gezondheid van uw medewerkers op afstand. Ze kunnen nergens anders heen na hun werk en niemand anders om mee te werken, dus het is gemakkelijk om zich te laten uitputten. Bouw een virtuele supportgroep op met uw medewerkers, zodat iedereen met elkaar kan praten en communiceren. Houd de omgeving licht en ongedwongen, zodat ze zich comfortabel genoeg voelen om zich open te stellen voor hun werkvrienden.

Als het mogelijk is, kunt u een geestelijke gezondheidsprofessional inhuren om degenen te helpen die mentale en emotionele problemen hebben om met de situatie om te gaan. Deze lockdown zal een tijdje blijven bestaan en uw medewerkers hebben alle steun nodig die ze kunnen krijgen om ze mentaal en emotioneel gezond te houden.