Kies uw doelgroep, ook op social media!

U bent opgewonden om uw social media-strategie te starten – dus u begint u te richten op iedereen. Iemand moet bijten, toch? Fout. Het niet kiezen van een doelgroep doet uw marketingstrategie meer pijn dan welke andere fout dan ook. Welke aantrekkingskracht heeft u op uw publiek? Welke redenen geeft u ze om uw berichten leuk te vinden, te leren over uw aanbiedingen, en een aankoop te doen? Zou u een hondenriem verkopen aan iemand die geen hond heeft? Dat zou dom zijn, toch? Dat is het equivalent van marketing voor iedereen en daarom moet u zich richten op uw markt.

Wie is uw doelgroep?

Eerst moet u uw doelgroep definiëren. Ga hier zo specifiek mogelijk te werk. Later zult u zien waarom, maar voor nu, moet u echt weten wie uw producten en diensten wil of nodig heeft. Als u niet meteen enorm specifiek kunt worden, is dat oké, maar vernauw het wel een beetje.

Als uw product bijvoorbeeld voor volwassenen is, welke demografie past er dan het meest bij? Is het voor mannen, vrouwen of allebei? Is het voor getrouwde mensen of alleenstaanden? Wie is het beter geschikt voor professionals of thuisblijvende ouders? Dit zijn slechts een paar ideeën om u op weg te helpen, maar u krijgt het idee. Verklein uw markt zoveel mogelijk.

Redenen om een doelgroep te kiezen

Nu u uw doelmarkt hebt verkleind, heeft u het gevoel dat u potentiële klanten hebt uitgeknepen? Het kan zo voelen, maar hier is waarom het vernauwen van het helpt:

  • Leer uw doelgroep intiem kennen. U kent hun problemen en hoe ze zich voelen. U kunt dan uw campagnes (en misschien zelfs uw producten) ontwikkelen om die problemen op te lossen. Wanneer uw campagnes zich specifiek richten op een probleem dat uw publiek heeft, dan is de kans groter dat ze naar u toe worden getrokken dan wanneer u reclame maakt voor de massa.
  • U kunt uitzoeken waar uw doelgroep het meest uithangt. Wanneer u geen smal publiek heeft, bent u overal aanwezig op de sociale media. Met een smallere markt kunt u uw publiek volgen en zien waar zij hun tijd doorbrengen. Is het op Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest of Tik Tok? Richt uw energie op waar ze hun tijd doorbrengen.
  • U kunt social media berichten creëren waar uw publiek zich mee bezighoudt en maakt dat ze meer willen weten. Waarom zou u uw tijd verspillen aan het maken van berichten, het plannen ervan en het opvolgen ervan als er niemand mee in contact komt?

Hoe vindt u uw doelgroep op sociale media?

Uw doelgroep kan op social media iets anders zijn dan in uw winkels of zelfs online. Het vereist een beetje creativiteit om erachter te komen wie uw berichten leest.

Hashtags zoeken

U heeft waarschijnlijk uw zoekopdracht voor uw branche al uitgevoerd als u online aanwezig bent. Een website zonder SEO is als een winkel zonder deuren. Niemand zal weten dat u bestaat zonder SEO.Met behulp van die zoekwoorden, zoek de hashtags. U vindt uw doelgroep gemakkelijk op deze manier. De woorden leiden u misschien niet naar consumenten die naar uw social media sites kijken, maar naar die van uw concurrenten. Gebruik uw speurderskwaliteiten om te zien wat ze zeggen.Wat zeggen de mensen? Welke problemen hebben ze? Gebruiken ze hashtags of met wie delen ze de berichten? Gebruik al deze informatie om uw social media doelgroep te verkleinen.

Vraag het uw klanten

Dit klinkt gek, maar ga uw gang en vraag uw klanten waar ze uithangen. Als u al een e-maillijst hebt, stuur dan een enquête met behulp van Google Forms of Survey Monkey – het is ongelooflijk eenvoudig en biedt u een schat aan informatie. Als de meeste van uw klanten in uw winkel zijn, vraag hen dan om een snelle enquête in te vullen nadat ze een aankoop hebben gedaan. Stel uw publiek specifieke vragen en niet alleen welke social media sites ze gebruiken. Vraag waar ze hun informatie vandaan halen en waar ze hun tijd doorbrengen. Sommige mensen geven bijvoorbeeld de voorkeur aan videocontent en brengen tijd door op YouTube, terwijl anderen graag blogberichten verteren. Weet welk medium uw klanten verkiezen.

Controleer uw concurrenten

Wees niet bang om te zien wat uw concurrenten doen. U hoeft ze niet te kopiëren, maar u kunt hun succes gebruiken als uw mentor. Gaan ze überhaupt aan het werk op social media? Wat vragen of zeggen ze? Is er een behoefte die uw concurrenten niet vullen? Wat doen ze dan wel dat ze zich onderscheiden? Hoe kunt u de dingen anders doen en de leegte opvullen die uw publiek nodig heeft om ze weg te krijgen van uw concurrenten?