De reisbranche heeft door het corona virus flinke klappen moeten incasseren. Reizen naar het buitenland werd afgeraden en soms zelfs verboden, om de epidemie onder controle te krijgen. Vanaf 15 juni is het dan eindelijk weer toegestaan om te reizen. Dat betekent ook dat er weer vakanties geboekt mogen worden! Er geldt zelfs geen maximaal aantal personen in een vliegtuig, wel is een mondkapje verplicht. Na de persconferentie op 24 juni werd ook duidelijk dat de touringcars weer mogen rijden. Dit betekent dat de vakantieganger alle tools krijgt aangeboden om weer te reizen. In deze blog leest u hoe u als bedrijf in de reisbranche klanten het best aantrekt.
Wees duidelijk naar de klant
We komen uit een enorm lastige tijd, waarbij vrijwel alles onduidelijk bleef. Vragen zoals ‘Hoelang duurt dit virus nog?’ of ‘Hoe ziet onze toekomst eruit?’ bleven onbeantwoord. Daarom moet u als bedrijf zo veel mogelijk duidelijkheid scheppen binnen uw organisatie. Zorg voor duidelijke antwoorden op veel gestelde vragen, zodat het prospect of de klant weet waar hij of zij aan toe is. Zorg ervoor dat de klant zich vertrouwd voelt bij u, juist in deze onzekere tijd. Dit zorgt niet alleen voor een belangrijke vertrouwensband, maar ook zal de klant terug keren. Vooral binnen een branche waar de diensten van belang zijn is dit cruciaal.
Creëer bewustzijn van uw voordelen
Biedt uw bedrijf voordelen die van toepassing zijn op het prospect? Zorgt uw bedrijf er bijvoorbeeld voor dat de klant teruggehaald wordt bij nood, of biedt uw bedrijf een perfecte annuleringsverzekering? Maak dit duidelijk aan de klant! Maak verschillende marketingcampagnes aan de hand van het AIDA-model, om de beste resultaten te krijgen.
Het AIDA-model
Het AIDA-model is een marketingtool met 4 verschillende stappen. Het proces begint natuurlijk bij het creëren van bewustzijn: de Attention fase. In deze fase moet u ervoor zorgen dat u de aandacht trekt van de (potentiële) klant. Het doel hiervan is om de (potentiële) klant bewust te maken dat het product of de dienst bestaat. De meest voorkomende methode is massacommunicatie. Natuurlijk heeft persoonlijke communicatie veel meer voordelen!
De tweede stap binnen dit model is de Interest fase. Deze stap concentreert zich op de interesses van de consument. Het is enorm belangrijk om hierbij de juiste doelgroep te benaderen. Als de interesses bij de verkeerde doelgroep gepresenteerd worden, kan het ervoor zorgen dat de potentiele klant meteen afhaakt.
Nadat de interesse is gewekt, begint stap 3: Desire. Het gaat hier dus om de verlangens van de klant. Tijdens deze fase is de klant bewust van het product of de dienst, en beschouwt het als interessant. Op dit moment moeten de voordelen van de dienst of het product uitgelicht worden. Wanneer dit zorgvuldig gedaan is, zal de potentiële klant een aankoop overwegen.
Bij de laatste stap gaat het om de actie van de consument. Het enige wat de consument nu nog moet doen, is overgaan tot de koop. Veel factoren kunnen van invloed zijn op deze beslissing. Zo kunnen onbeheersbare en beheersbare factoren een rol spelen. Onbeheersbare factoren zijn bijvoorbeeld de weersomstandigheden. Beheersbare factoren kunnen schap positie, uitstraling van het bedrijf of de stimulering de belevenis zijn. Ook kortingen kunnen een belangrijke factor zijn.
Maak het persoonlijk met relatiegeschenken!
Tijdens het AIDA-model kunt u perfect gebruik maken van relatiegeschenken. U kunt relatiegeschenken gebruiken tijdens de Attention fase, om ervoor te zorgen de klant op de hoogte is van uw specialiteiten. Ook kunt u relatiegeschenken gebruiken in de laatste fase, om concurrentie voor te zijn en een positieve indruk te maken, door middel van persoonlijke communicatie. Promostore heeft een enorm groot assortiment, waarbij u het perfecte artikel ongetwijfeld zult vinden. Uiteraard verzorgen wij ook de perfecte bedrukking, zoals uw logo of websitevermelding. Neem eens een kijkje op onze website! Wij hebben verschillende interessante categorieën voor uw branche, zoals goedkope giveaways of reisartikelen.