De kracht van relatiegeschenken: Ook tijdens de digitale revolutie

Bijna iedereen kent en gebruikt relatiegeschenken met een praktisch doel. Maar in het huidige digitale tijdperk wordt steeds vaker de vraag gesteld of het gebruik van relatiegeschenken nog wel zinvol en verantwoord is in het marketingbudget. In sociale netwerken is het gemakkelijk en relatief goedkoop om aandacht te trekken en reclame te maken, maar meestal blijft de boodschap niet lang in het geheugen van de gebruiker hangen.

Ondanks het grote aanbod en de verspreiding van sociale media brengt een zinvol gekozen relatiegeschenk de naam van een onderneming of het logo duurzaam in het bereik. Zo is een passend promotieartikel bijvoorbeeld te zien op het bureau van collega’s of als flessenopener op een barbecuefeestje met vrienden.

Breng de boodschap zonder ergernis

Een ander voordeel van relatiegeschenken is hun onopvallende communicatie. Advertenties op mobiele telefoons, TV of websites worden meestal getoond terwijl de gebruiker doelbewust op zoek is naar informatie en niet afgeleid wil worden of onder tijdsdruk staat. Daarom wordt deze vorm van reclame vaak als vervelend ervaren. Een relatiegeschenk is echter wel aanwezig in een ongedwongen sfeer. Zo kan het zijn boodschap duurzamer overbrengen en blijft het op langere termijn in het geheugen gegrift. Een aansteker op de tuintafel van de buurman of de geleende USB-stick worden meestal gebruikt in momenten die voldoende tijd bieden om intensief met het promotieartikel om te gaan en om een bedrijfslogo of websitevermelding te bedrukken.

Naast de promotieartikelen verhogen zorgvuldig gekozen promotionele producten ook de klantentrouw. De consument kan zich meer identificeren met het gekozen bedrijf en is daar loyaal aan. Deze bedrijven zullen vaker worden genoemd in gesprekken met derden.

De juiste keuze kan doorslaggevend zijn

Om de effectiviteit van reclamemedia te vergroten, moet u ervoor zorgen dat u verstandige producten voor dagelijks gebruik verspreidt. Afhankelijk van de branche kan een meetlat, een USB-stick of een powerbank een passend reclamegeschenk zijn. Nuttige promotionele artikelen zijn artikelen die vaak in gebruik zijn in de aanwezigheid van andere mensen of die voor korte tijd kunnen worden geleend.

Quality is key

Ook de kwaliteit van de promotieartikelen heeft invloed op de gebruiksfrequentie. Een betrouwbare aansteker en een pen, die tijdens het schrijven aangenaam over het papier glijdt, worden vaker gebruikt en zijn daarom populairder dan slecht werkende promotieartikelen. Bovendien wordt de kwaliteit van de promotieartikelen ook in verband gebracht met de kwaliteit van de producten of diensten die door het bedrijf worden aangeboden. Zorg dat u daarom ook een merkartikel overweegt te verspreiden.

Wees creatief!

Zodat ook promotionele producten worden opgemerkt, is een origineel en opvallend ontwerp van groot belang. Een individueel promotieartikel drukt de waardering uit voor de klant en is meestal vaker in gebruik. Toch moet u er rekening mee houden dat het uiterlijk ook in overeenstemming is met de principes van het bedrijf en het beoogde externe effect. Een te kleurrijk promotiegeschenk van een advocaat kan bijvoorbeeld onvoldoende serieus zijn.

Ken uw doelgroep

Bij het toekennen van promotionele artikelen is het raadzaam om de juiste doelgroep te kiezen om een maximale reclame-effectiviteit te bereiken. Meestal trekt een elektronisch relatiegeschenk of elektrische accessoires meer aandacht bij jongere mensen, terwijl de oudere generatie de voorkeur geeft aan klassieke relatiegeschenken. U moet u echter niet te intensief laten beïnvloeden door stereotiepe denkpatronen. Met een beetje ervaring komt u er in een gesprek gemakkelijk achter welke interesses uw klant heeft. Vrijetijdsactiviteiten of de beroepsactiviteit kunnen goede referenties zijn, om geschikte reclamegeschenken te presenteren en uw bedrijfsnaam effectief te publiceren.