Advertentiepsychologie – hoe werkt welk type reclame?

Een van de belangrijkste vragen voor bedrijven is: hoe kan ik mijn product succesvol op de markt brengen? Het is gemakkelijk, zou men zeggen: namelijk met reclame. Maar zo gemakkelijk is het niet. Talloze factoren spelen een belangrijke rol in de marketing van een product. En bijna alle factoren hangen op verschillende manieren samen.

Wat is advertentiepsychologie en wat doet reclame met mij?

We worden bijna zonder pauze omringd door advertenties. Soms zonder het te beseffen. Sommige advertenties spreken ons aan, andere niet. Maar elke advertentie heeft hetzelfde doel: de wens om een ​​bepaald product te hebben te stimuleren. Reclame moet ons dichter bij nieuwe producten brengen en oude producten niet vergeten. Omdat het menselijk brein afwisseling nodig heeft, is er altijd nieuwe reclame. Samenvattend betekent dit dat we ons snel vervelen.

Het doel is om met zijn product zoveel mogelijk mensen te bereiken – om nieuwe klanten te winnen en bestaande klanten te behouden. Daarom is altijd nieuwe reclame nodig. Adverteren is afhankelijk van doelgroepen en industrieën. Niet elk type reclame is geschikt voor elke ontvanger. Advertenties moeten gericht zijn. Ontdek wie uw doelgroep is en waar u hen het beste kunt bereiken. Daarom moet u uw doelgroep zo goed kennen dat u hen persoonlijk en persoonlijk “target” met uw advertenties. Zorg voor zoveel mogelijk contactpunten tussen uw product en de klant.

Verschillende advertentietechnieken:

  • AIDAS (aandacht, interesse, verlangen, actie, tevredenheid)
  • PPPP (foto, belofte, bewijzen, push)
  • USP (unieke verkooppropositie)

Hoe komen aankoopbeslissingen tot stand?

Ongeveer 70 tot 90 procent van onze beslissingen worden door ons onderbewustzijn genomen en vervolgens alleen ter bevestiging aan ons bewustzijn doorgegeven. Ons onderbewustzijn is als het ware een automatische piloot. Mensen handelen emotioneel op basis van hun levenservaringen en dit beïnvloedt consumentengedrag en dus ook aankoopbeslissingen.

Positieve ervaring = positief geheugen = positieve emotie: als u uw klanten op de lange termijn positief wilt behouden, moet u een goede klantenservice bieden, zodat uw klant zich “goed voelt” bij u. Verhoog dit gevoel door gebruik te maken van weggeefacties. Want wie is er niet blij met een kleine, verstandige aandacht? Relatiegeschenken vergroten ook het vertrouwen van de klant in uw bedrijf. En de klant komt zonder veel moeite bij u terug.

Verschillende beslissingsstrategieën:

  • we kopen producten die we zelf al kennen
  • we kopen producten die ons bekend voorkomen op basis van het merk / de reclame
  • “Iets is zeldzaam = ik moet het hebben!”
  • “Anderen hebben het = ik moet het ook hebben!”

Een combinatie van de laatste twee punten is de sleutel tot succes. Een van de beste voorbeelden hiervan is Booking.com: “Er zijn nog maar 4 kamers beschikbaar voor deze prijs. PS: 12 personen bekijken deze aanbieding momenteel. PPS: 3 kamers zijn geboekt in de afgelopen 4 uur. ” – Dit verhoogt de druk om snel een aankoopbeslissing te nemen. Aanbiedingen met korting of expliciet lage prijzen wekken de kooplust evenveel op als producten die als extreem populair zijn gemarkeerd.

Conclusie: “aantrekking van reclame” – alleen als iets betekenis voor ons heeft, is onze interesse actief gewekt en kan het advertentieproduct een kans krijgen.

De doelgroep specifiek, persoonlijk en emotioneel aanspreken – hoe werkt dat?

Er zijn veel psychologische factoren die het koopgedrag beïnvloeden. Als ondernemer en marketingexpert moet de persoonlijke situatie van de consument bij u bekend zijn en op de voorgrond staan. Haal uw klant op van waar hij momenteel emotioneel is.

Ga intensief om met de emoties van potentiële klanten en bevredig hun behoeften. Geef hen feitelijke argumenten die voor deze (aankoop) beslissing spreken. Mensen rechtvaardigen zichzelf regelmatig en automatisch voor beslissingen (intern, extern). Maak het uw klant gemakkelijk en doe het werk al voor hem door hem de argumenten bij uw reclame te geven.

5 tips voor effectieve marketing / 5 manieren om uw doel te bereiken

  • spreek de doelgroep emotioneel aan
  • haptische reclame (promotieartikelen)
  • relatiegeschenken binden de klant
  • ken de behoeften van de doelgroep en bereik ze daar precies
  • goede service – positieve ervaring